Wednesday, April 1, 2009

jalan manakah yang kamu pilih?

2 comments
suatu pemilihan telah diadakan untuk memilih ketua pelajar sekolah baru disebuah sekolah yang bernama sekolah rendah lang buana kerana penghijrahan ketua pelajar yang lama ke sekolah yang lain.

dalam ramai2 pelajar disitu seramai 3 orang telah menawarkan diri untuk menjadi ketua pelajar yang baru.

calon pertama bernama khai,merupakan anak kepada guru besar sekolah tersebut.calon kedua bernama kris merupakan anak kepada ketua alumni dan PIBG sekolah tersebut. dan calon ketiga ialah khir yg tiada apa-apa pengaruh disekolah tersebut.

khai merupakan seorang pelajar yang sangat licik dan pandai berpidato,kris merupakan seorang yg pendiam tetapi sangat rajin manakala khir pula seorang yang bernas pemikirannya.

untuk memenangi pemilihan ini,pelbagai cara dan taktik telah digunakan oleh khai,kris dan khir untuk menawan hati ahli kelas masing-masing untuk mengundi mereka seolah-olah seperti pertandingan "saya mau menang motor"..

untuk itu,khir telah memulakan langkah yang pertama dengan mencari pelbagai kesalahan murid-murid disekolah tersebut demi menaikkan namanya sebagai seorang ketua yang telus,tegas dan berwibawa. tindakan ini telah berjaya menaikkan sokongan pelajar kepadanya dan tidak kurang juga yang menyampah dengan tindakannya.

kris pula telah membentangkan pelbagai usul-usul peraturan baru dihadapan guru besar dan guru-guru yang lain apa yang perlu dilakukan dan dilaksanakan disekolah kerana baginya apa yang ada sekarang adalah ketinggalan zaman dan tidak menepati jiwa citarasa moden.tindakannya ini telah menyebabkan guru besar yang merupakan bapa kepada khai dan guru-guru disebelah guru besar marah padanya kerana baginya kris telah telah biadap dan melanggar tatasusila seorang melayu mendengar cakap dan tidak melawan orang tua.
akan tetapi pengetua tidak berani untuk mengambil tindakan terhadap kris kerana bapanya merupakan ketua PIBG sekolah.oleh itu hanya berani memarahinya dalam selimut sebgai tanda protes terhadap kris.
tindakan kris menaikkan nama dan sokongan pelajar terhadapnya.

menyedari kekuatan sokongan terhadap kris,khai telah menggunakan kaedah dan taktik yang licik demi menewaskan kris yang merupakan ancaman utamanya..
antaranya ialah mengajak kris berdebat kerana dia tau kris merupakan seorang yang tidak pandai dalam berhujah.seterusnya khai cuba membeli sokongan pelajar-pelajar dengan menyogok mereka dengan belanjakan makan pagi mereka dengan mee goreng beserta tea o serta dijanjikan makan tengahari sekiranya die menang nanti.


tindakan khai ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati oleh kalangan penyokong kris dan khir.oleh itu mereka mengadukan hal tersebut kepada guru besar dengan harapan khai ini akan digantung.akan tetapi,guru besar hanya bersikap lepas tangan dengan hanya memberi amaran dan tiada sebarang tindakan dikenakan.

akhirnya hari yang ditunggu-tunggu tiba jua untuk pemilihan siapakah yang akan menjadi ketua pelajar yang baru dan setiap pelajar di sekolah tersebut wajib untuk mengundi ketua-ketua yang mereka kehendaki.

akibat terlampau lama masa yang diambil untuk mengira undi mengambil masa hingga 6 jam menimbulkan pelbagai tanda tanya kepada pelajar-pelajar sedangkan bilangan pelajar yang ada hanyalah seramai 7 ratus orang.tapi guru-guru tidak hairan kerana mereka hanya lah pelajar sekolah rendah sudah tentulah agak memakan masa yang lama untuk mengira.

setelah beberapa kali undi dikira semula dan selepas mendapat keputusan yang memuaskan hati oleh pengira-pengira undi ini akhirnya masa yang ditunggu-tunggu tiba jua jua iaitu pengumuman kemenangan.

pengumuman telah dibuat dan akhirnya khai berjaya memenagi pemilihan tersebut seterusnya berjaya untuk menjadi ketua pelajar disekolah rendah lang buana tersebut.manakala khir dan kris berada di tempat kedua dan ketiga.

keputusan ini menyebabkan penyokong-penyokong kris tidak berpuas hati lalu melaungkan sorakan beramai-ramai terhadap khai "khai rasuah,khai rasuah,khai rasuah".

suasana menjadi agak tegang tapi situasi pantas ditenangkan oleh kris yang meminta pelajar-pelajar bersabar dan menerima keputusan ini dengan hati yang terbuka.

akhirnya khai tersenyum puas.........







pelbagai persoalan bermain dibenak fikiran para pelajar..adakah khai layak bergelak ketua?adakah mereka patut dipimpin oleh ketua yang terlibat dengan rasuah?adakah mereka patut tunduk dengan ketua baru mereka yang menang dengan taktik dan helah yang keji ini?

persoalan..??persoalan...???persoalan....????





pesan org tua hanya satu

pilihla ketua yang benar-benar layak dan berwibawa kerana ketua inilah yang akan membimbing kamu kearah mana, jalan dan hala tujuan kamu kelak..


org tua hanya mampu mengelengkan kepala.....

Wednesday, February 18, 2009

pesan orang tua..

0 comments
ORANG KATA...
enjoy sementara muda,
hidup panjang lagi,
dah tua nanti tobatlah.

ATUK KATA..
orang muda hidup memang baru bermula,
tapi belum tentu masih panjang lagi,
entah esok lusa Izrail datang menjemput.
AKU RASA.. betul jugak tu..

ORANG KATA...
exams tu susah,
kena banyak sacrifice,
constant study..
past year papers..etc..etc..etc..

ATUK KATA..
exams tu senang aje,
dah ada tarikh untuk diuji,
dah ada syllabus untuk diikut,
kalau ajal.. entah bila siapapun tak tahu,
byk pula tu peringkat ujiannya,
Munkar Nankir, Neraca Mizan, tayangan slide..
AKU RASA.. betul jugak tu..

ORANG KATA...
have fun on your birthday,
panggil kekawan and sedara mara,
berpartylah sepanjang malam,
make it a memorable one!!

ATUK KATA..
setiap hari jadi,
kita semakin hampir,
hampir setahun dengan kematian,
setahun lagi diberi peluang utk beramal,
bertaubat..
AKU RASA.. betul jugak tu..

ORANG KATA...
kerja mesti sungguh-sungguh,
beli rumah besar,
kereta mewah,
makan lazat..
baru hati puas!

ATUK KATA..
ye ke hati dah puas??
dah cukup ibadah nak tempah kubur luas-luas?
dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
dah cukup zikir untuk santapan rohani?
dah cukup amal nak 'book' tempat Al-Firdaus?
AKU RASA.. betul jugak tu..

ORANG KATA...
successful people have a good time management,
ada bisnes di kl, new york, tokyo..
masih sempat berkempen utk pilihanraya,
masih sempat melepas lelah di disko dan karaoke,
masih sempat pasang perempuan 2-3,
baru orang boleh respect!

ATUK KATA..
setiap manusia dapat 24 jam dlm
sehari,
tapi..
ada masa ke utk sujud di sejadah 5 kali sehari semalam?
ada masa ke nak selak Al-Quran sekali seminggu?
ada masa ke nak jenguk ibu ayah di kampung,
sekali dalam seminggu, atau sebulan, atau setahun?

Aku Insaf dengan Kata-Kata ATUK

Monday, February 16, 2009

jangan menangis sayang..

0 comments
pesan orang tua,
cinta itu memberikan kita cahaya,
andai ianya dipenuhi pleh intan permata yg menyinar..

pesan orang tua,
cinta itu membunuhmu,
jika ianya dipenuhi dengan toxic2 beracun..

pesan orang tua,
cinta pada manusia hanyalah sementara,
cinta padanya adalah hakiki..yg kekal selama-lamanya..

Saturday, February 14, 2009

asslamualaikum dan salam sejahtera..

0 comments
pesan org tua,

sebelum makan buah,kopekkan dahulu kulitnya barulah diambil isinya..
Oleh itu dengan lafaz bismillahirahmanirrahim ku mulakan bicara untuk blog ini sebagai wadah pembuka cerita..

pesan org tua,

bicaralah dengan ilmu,jangan bercakap andai didadamu kosong kelak kan menampakkan kelemahanmu.
ku mulakan pendahuluan ini untuk berkongsi ilmu,menyampaikan pesanan dan juga untuk menerima pesanan...

pesan org tua,

selepas solat bacalah doa,janganlah terus tergopoh gapah melangkah kaki keluar.
bersalaman satu sama lain,barulah ukhwah dibina..

dengan itu,ku menutup bicara ini dengan ucapan assalmualaikum dan salam sejahtera semua..

`wassalam`
 

..::pesanan orang tua::.. Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template